perjantai 25. marraskuuta 2016

Helsingissä päivän reissulla

Eilen vietin tyttäreni kanssa junassa liki kymmenen tuntia. Lähdimme Joensuusta kuuden junalla ja takaisin kotona olin sitten siinä puoli kaksitoista. Olin reissussa tyttäreni junaseurana, kun tyttäreni sai kirjabloggarina kutsun Finlandia-palkintojen jakotilaisuuteen. Tilaisuus Kansallisteatterissa oli ollut hieno ja mieleenpainuva. Kaunokirjallisuuden Finlandian sai Jukka Viikilä teoksellaan Akvarelleja Engelin kaupungista.

Olin kuuntelemassa Viikilää kirjamessuilla. Häntä haastatteli Anna Kortelainen. Olin jo aiemmin lukenut kirjan ja tykkäsin siitä kovasti, eli Finlandia-palkinto meni oikeaan paikkaan.

Minulle jäi aikaa käydä Ateneumissa. Siellä oli Amedeo Modiglianin upea näyttely.

Modiglianin taidetta

Tässä on niin upeat värit.

Ateneumin sisäpihalla oli Kaarina Kaikkosen mielenkiintoinen ja humoristinen taideteos.

Olipas mukava käydä lounaalla Pizza Hutissa. Hyvä lounas oli. Joensuussakin oli ennen muinoin Pizza Hut.
Stockan jouluvaloja
Kauniita jouluvaloja

Meillä olikin satanut lunta eilisen aikana. Kivan näköistä on taas, kun on lunta. Kävin Pohjois-Karjalan keskussairaalassa tutkimuksissa ja menin 11. kerrokseen kuvaamaan. Maisema oli kaunis, mutta ikkuna oli hirvittävän likainen, joten lopputulos ei ole hääppöinen.

Samalla reissulla kävin myös Black Friday -ostoksilla, eli ostin imurin. Electrolux tuli valituksi.

Mukavaa ja kaunista viikonloppua kaikille!

1. Teillä oli pitkä päivä, mutta varmasti mukavia tapahtumia koko päivälle. Paljon kulttuuritapahtumia yhden päivän aikana.

1. Sanos muuta, paljon sitä voi mahtua yhteen päivään. Mukava päivä kokonaisuudessaan.

2. Oikea kulttuuripläjäys, mutta kiva päivä varmastikin. Hienoja kuvia, eniten ihastuttaa lumi! Mukavaa viikonloppua sinulle myös! :)

1. Kiitos Esther Helmiä. Meillä on lunta yllin kyllin, on satanut pari päivää. Maisema on niin kaunis.

3. Meilläkin on satanut lunta. Toivottavasti nämä lumet pysyvät. Hienot maisemat olet bongannut sairaalan ikkunasta!

1. Sama juttu täällä, aika paljon on satanut lunta. Sairaalan 11. kerroksesta on tosi upeat näkymät.

4. Mukavaa, että Finlandia-palkinto meni Viikilälle. En ole vielä lukenut, enkä edes hankkinut. Tänään tosin jo sormeilin kirjakaupassa, mutta en ostanut. Olen perinteisesti toivonut ja saanut Finlandia-voittajan joululahjaksi.

1. Suosittelen Viikilän lukemista. Kun luin tuon kirjan, menin heti seuraavalla Helsingin reissulla kuvaamaan Helsingin Senaatintorin seutuja.

5. Varmasti kiva päivä. Aivan liian harvoin tulee Hesassa käytyä, vaikka matka ei päätä huimaa.
    Mukavaa alkanutta viikonloppua.

1. Oli kyllä oikein mukava päivä. Paljon sitä voi yhteen päivään mahtua. Hyvää ensimmäistä adventtia sinulle!

6. Joensuusta on pitkä matka pääkaupunkiin, onneksi minä ainakin tykkään junalla matkustamisesta. Teillä olikin mukava päivä. Hyvää viikonloppua!

1. Sama juttu, minustakin junassa on mukava matkustaa. - Hyvää ensimmäistä adventtia!

7. Kiva kuulla, että oikea kirja voitti. Täytyypä lukea jossain vaiheessa. Mukavaa viikonloppua!

1. Suosittelen Viikilän lukemista. Niin kaunista kieltä. - Hyvää ensimmäistä adventtia!

8. Siis oikea kulttuurikierros Hesassa (tuntuu, että muualta tullaan ahmimaan enemmän kulttuuria kuin konsanaan täällä asuvat sitä käyvät katsomassa, tai oiskohan vaan mun luulo.. :). Joensuusta on mielettömän pitkä matka tänne etelään, mutta taitaa se saman verran olla autollakin mentäessä. Ehkä junalla parempi, saa "huilata", toisaalta tykkään kuitenkin ajella sinne.. mutta kesäisin vaan.

1. Junassa on niin mukava matkustaa, voi vaan istua ja lueskella, käydä välillä ravintolavaunussa. Hyvää ensimmäistä adventtia sinulle!

9. Ykspäivääset reissut on aika raskahia, mutta useen nii antoosia.
    Meilläki taitaa olla aamulla lumi maas.

1. Meilläkin satoi todella paljon lunta. Maa on ihan valkoinen ja maisema on kaunis.

10. Oli meillä hieno ja mukava päivä. Kiitos matkaseurasta! ❤

11. Joensuun keskussairaala onkin komealla paikalla. Sairaalanmäeltä näkee kauas.

Näinkin tytärtäsi Finlandia-tilaisuuden jälkeen. Tilaisuus oli ihana ja olen niin iloinen Viikilän romaanin voitosta.

Hyvää alkavaa adventtiaikaa!

1. Totta, sairaalanmäeltä näkyy kauas. Kiva kun sinustakin Viikilä oli paras valinta. - Hyvää adventtiaikaa myös sinulle.

12. Teillä oli varmasti mukava päivä. Meilläkin satoi lunta mutta päivällä satoi vettä niin on lumet melkein kaikki sulaneet pois :)

1. Meillä on satanut lunta todella runsaasti. Maa on valkoinen ja maisema on kaunis. Hyvää adventtiaikaa myös sinulle!

13. Sinulla näyttää olleen ihana päivä Helsingissä. Meillä on satanut vain vettä.. niin kuin minä sitä lunta olen odottanut. Ihanaa Adventinaikaa sinulle :)

1. Meillä on satanut todella runsaasti lunta. Maa on ihan valkoinen ja maisema on kaunis. Hyvää adventtiaikaa myös sinulle!

14. Olipa siinä ohjelmaa kerrakseen. Hyvä kuvareportaasi. Kiva tutkailla kaikkea :)
    Hetken verran luulin että ostit pölynimurin Helsingistä ja kuljetit sen junassa Joensuuhun :D
    Meilläkin pölynimurin ostaminen mielessä. Nykyinen on hirveän äänekäs.

1. Kiva päivä oli tuo Helsingin päivä. - Hyvää adventti-iltaa!

15. Olipa pitkä reissu, hienosti jaksoitte! Ihana katsoa kuvia retkeltänne. Tuo Vilkilän kirja kiinnostaa minua kovasti ja oli hauska kun hän kertoi antavansa palkintorahat vaimolle :) Onnea uudesta imurista, electrolux on paras! TUnnelmallista ekaa adventtia!

1. Suosittelen luettavaksi Viikilää. Niin kaunista kieltä. Kiva että ostin oikean merkkisen imurin! - Hyvää adventti-iltaa sinulle!

16. Sulla on ollut pitkä reissupäivä! Helsingin keskustan jouluvalot ovat aika kiva piristys pimeyden keskellä. Mukavaa viikonloppua!

1. Mukava reissu oli, paljon sitä ennättää yhden päivän aikana. Mukavaa adventtiaikaa!

17. Bom dia, foi uma longa viagem mas agradável, a fotorreportagem é excelente.
    Continuação de boa semana,
    AG

18. Minä nyt juutuin tuohon tyttäresi kirjabloggari-juttuun. Lukumummina kiinnostaisi tietää blogin osoite tai nimi.